Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Dari Ibnu Abbas ra berkata Rasulullah SAW bersabda : "Barang siapa yang berpuasa pada hari Syura (10 Muharram) maka Allah SWT akan memberikan kepadanya pahala 10ribu malaikat dan barang siapa yang berpuasa pada hari Syura makan akan di beri pahala 10ribu orang berhaji dan berumrah dan 10ribu pahala orang mati syahid.

Dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari Syura maka Allah SWT akan menaikkan derajat (satu helai rambut 1 derajat). Dan siapa pun yang memberi makan kepada orang yang berpuasa pada hari Syura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh umat Rasulullah SAW yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka".

Kisah Islami Anak  Kelebihan Puasa Di Bulan Muharram

"Ya Rasulullah SAW apakah Allah telah melebihkan hari Syura dari pada hari-hari lain ?" tanya para sahabat.

Maka Rasulullah SAW bersabda :

"Ya, memang benar Allah Ta'ala menjadikan langit dan bumi pada hari Syura. Menjadikan laut, menjadikan bukit-bukit dan menjadikan Nabi Adam seta Hawa pada hari Syura. Lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Syura. Dan Allah SWT menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api pada hari Syura. Allah SWT menenggelamkan Fir'aun pada hari Syura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub as pada hari Syura. Allah SWT menerima taubat Nabi Adam pada hari Syura. Allah SWT mengampunkan dosa nabi Daud pada hari Syura. Allah SWT mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Syura dan akan terjadi hari kiamat nanti itu juga pada hari Syura".

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib